Hopej wykład odp, Różne

[ Pobierz całość w formacie PDF ]

1.Wymień elementy organizacji:

-Ludzie

-Cele

-Struktura organizacyjna

-Technologia

2.Wymień i scharakteryzuj typy osobowości organizacyjnych:

-Autokrata - charakterystycznym rysem jego osobowości jest dominacja wobec podwładnych,  a służalczość wobec przełożonych

-Gracz -osoba o nieprzeciętnej inteligencji, zmiany traktuje jak wyzwanie, a nie jak zagrożenie

-Biurokrata -postrzega rzeczywistość organizacyjną przez perspektywę oficjalnych dokumentów

-Profesjonalista -osoba dążąca do doskonałości w tym, co robi

-Przedsiębiorca -osoba dążąca do działania na własny rachunek

-Twórca- osoba, którą bardziej interesuje to, czego nie ma niż to, co jest

3.Wymień i scharakteryzuj typy grup organizacyjnych:

-Strategiczna-jej członkami są osoby z najwyższych szczebli hierarchii organizacyjnej, dążące do zmiany istniejącego stanu rzeczy

-Konserwatywna-jej członkami są osoby  z najwyższych szczebli hierarchii organizacyjnej, dążące do utrzymania istniejącego stanu rzeczy

-Wybuchowa-jej członkami są osoby z niższych szczebli hierarchii organizacyjnej, zatrudnione w realizacji podstawowej funkcji organizacji i mające istotny wpływ na to, co się w niej dzieje

-Apatyczna-jej członkami są osoby z niższych szczebli hierarchii organizacyjnej, zatrudnione w realizacji pomocniczych funkcji organizacji i mające niewielki wpływ na to, co się w niej dzieje

4. Wymień poziomy kultury organizacyjnej i scharakteryzuj je:

-Założenia

-Normy i wartości 

-Artefakty

5.Jaką funkcję pełni w organizacji kultura organizacyjna:

Kultura organizacyjna -spaja organizację i ogranicza dowolność i nieprzewidywalność zachowań uczestników organizacji

6.Wymień i scharakteryzuj cechy struktury organizacyjnej:

-Hierarchia-opisuje kształt struktury, w szczególności to, czy jest płaska, czy wysmukła, określa rozpiętość i zasięg kierowania

-Centralizacja-opisuje sposób rozmieszczenia składników struktury

-Formalizacja-opisuje dokumentację organizacyjną

-Specjalizacja-opisuje podział pracy

-Standaryzacja-opisuje ujednolicone sposoby działania i procedury organizacyjne

7.Wymień kryteria podziału pracy:

Wynikają one ze struktury:

-w funkcjonalnej na drugim od góry obowiązuje podział pracy wg  funkcji

-w dywizjonalnej na drugim od góry obowiązuje podział przedmiotowy ( wg  funkcji, wyrobu, regionu, ludzie)

8.Wymień 1 wadę i 1 zaletę wysokiego i niskiego stopnia centralizacji, specjalizacji, formalizacji:

a)centralizacja:

*zaleta wysoka: decyzje podejmowane są racjonalnie z punktu widzenia interesów całej organizacji

*wada wysoka: decyzje podejmowane są wolniej i nie zawsze są trafne

*zaleta niska: Obniżone są koszty podejmowania decyzji

*wada niska: Trudniej jest skoordynować i kontrolować podsystemy

b)formalizacja:

*zaleta wysoka: wysoka przewidywalność uczestników organizacji

*wada wysoka: mała innowacyjność

*zaleta niska: większe zadowolenie z pracy

*wada niska: trudniejsza kontrola i koordynacja

c)specjalizacja:

*zaleta wysoka: szybkie osiąganie perfekcji, wprawy w działaniu

*wada wysoka: monotonia pracy

*zaleta niska: praca jest ciekawsza, nie nużąca

*wada niska: wysokie koszty pracy

9.Czym jest misja organizacji:

Misja  organizacji-sformułowanie nadrzędnego celu organizacji wyrażającego sens jej istnienia

10.Scharakteryzuj cele strategiczne i operacyjne:

-Cele strategiczne-określane na najwyższych szczeblach hierarchii przez menedżerów tych szczebli

-Cele operacyjne-określane na niższych szczeblach hierarchii przez menedżerów tych szczebli

11.Jakie funkcje pełnią w organizacji cele:

-Ukierunkowują działania uczestników organizacji

-Są punktem wyjścia do określania sposobu działania – umyślnego doboru zasobów i środków działania

-Są podstawą kontroli działalności organizacji

-Motywują do działania

12.Wymień etapy cyklu działania zorganizowanego wg Le Chateliera:

-Sformułowanie celu

-Zbadanie warunków i środków działania

-Przygotowanie warunków i środków działania

-Opracowanie planów i zbudowanie struktury organizacyjnej

-Realizacja celu

-Kontrola

13.Wymień typy technologii wyróżnione przez J. Woodwarda:

-Jednostkowa i małoseryjna – produkcja prototypów, dużych urządzeń

-Wielkoseryjna i masowa – produkcja taśmowa, masowa

-Ciągły proces produkcyjny – produkcja chemikaliów, substancji płynnych, gazowych

14.Jak dzieli się otoczenie organizacji:

-Otoczenie dalsze(ogólne) – zbiór sił pośrednio oddziałujących na organizację

-Otoczenie bliższe(konkretne) – zbiór sił bezpośrednio oddziałujących na organizacje

15.Scharakteryzuj części otoczenia:

 

16.Czym jest efekt organizacyjny:

Efekt organizacyjny (synergiczny) jest warunkiem koniecznym funkcjonowania i rozwoju organizacji

Kiedy ten efekt się nie pojawia, organizacja powinna przestać istnieć, bo generuje tylko koszty

17.Jakie są przyczyny efektu organizacyjnego:

-Ciągłością pracy

-Wprawą w działaniu

-Posługiwaniem się wydajnymi, wyspecjalizowanymi narzędziami

-Koncentracją sił i środków w czasie i przestrzeni

-Wzajemnym motywowaniem się uczestników organizacji

18.Czym jest funkcja genotypowa organizacji:

Funkcja genotypowa oznacza rolę, jaką organizacja pełni wobec społeczeństwa

19.Wymień typy organizacji ze względu na funkcję genotypową:

-Organizacje gospodarcze

-Organizacje administracyjne szczebla centralnego i lokalnego 

-Organizacje policyjne i militarne

-Organizacje polityczne

-Organizacje zaspakajające niematerialne potrzeby społeczeństwa

-Organizacje religijne

20. Czym jest zarządzanie:

Zarządzanie -to proces planowania, organizowania, przewodzenia, kontroli oraz wykorzystywania zasobów, mający służyć osiąganiu celów organizacji

21.Czym charakteryzują się umiejętności koncepcyjne, techniczne, społeczne:

-Techniczne-zdolność posługiwania się wiedzą w określonym obszarze działalności

-Społeczne-zdolność sprawnego kontaktowania się z przełożonymi i podwładnymi oraz osobami

                     usytuowanymi na tym samym szczeblu hierarchii

-Koncepcyjne (zarządcze)- zdolność łączenia działań uczestników organizacji w jedną całość

22.Jak kształtują się zależności między umiejętnościami koncepcyjnymi, technicznymi, społecznymi w zależności od zajmowanego przez menedżera miejsca w strukturze organizacyjnej:

Im wyżej większe znaczenie, im niżej usytuowane stanowisko to mniejsze znaczenie

23.Wymień role menedżerskie wymienione przez Micyberga:

-Interpersonalna : *Reprezentant-udział w uroczystościach

                           *Przywódca- zachęcanie do większej wydajności

                            *Łącznik-koordynacja działań grupy

-Informacyjna: *Obserwator-śledzenie sprawozdań

                        *Propagator- prezentowanie nowych inicjatyw

                        *Rzecznik-przemówienia, plany

-Decyzyjna : *Przedsiębiorca-organizowanie nowych pomysłów

                     *Przeciwdziałający zakłóceniom- rozwiązywanie konfliktów

                    *Dysponent zasobów-przeglądy wniosków budżetowych

                    *Negocjator-negocjacje porozumień

24.Na czym polega zarządzanie:

 

 

25.Wymień i scharakteryzuj poszczególne funkcje zarządzania:

-Planowanie-wytyczanie celów i sposobów ich osiągania

-Organizowanie-kształtowanie struktury organizacyjnej i dokonywanie zmian w strukturze

-Przewodzenie-oddziaływanie przełożonego na podwładnych tak, aby robili oni to, co robią nie dlatego, że muszą, ale dlatego, że chcą

-Kontrola-systematyczne działanie na rzecz realizowania następujących etapów:                                              

                  *Ustalanie norm efektywności,                                                                                                                         

                  *Pomiary efektywności,                                                                                                               

                  *Porównanie efektywności z ustalonymi normami                                                                                                             

                  *Korygowania działań, norm, założeń

26.Jakie są powody planowania:

-ustalanie standardów ułatwiających kontrolę

-wytyczanie kierunków działalności

-minimalizowanie marnotrawstwa i dublowania czynności

-ograniczanie wpływów zmian zachodzących w otoczeniu

27.Czym różni się planowanie strategicznego od operacyjnego:

-Ramy czasowe

-Zakres oddziaływania na przedsiębiorstwo

-Stopień szczegółowości

28.Wymień etapy planowania strategicznego:

-Analiza otoczenia dalszego i bliższego

-Analiza organizacji

-Określenie opcji strategicznych

-Wybór najlepszych opcji strategicznych

-Opracowanie programów strategicznych

29.Wymień czynniki kształtujące atrakcyjność domeny:

-Polityka gospodarcza

-Rywalizacja między oferentami

-Potencjalni oferenci

-Produkty substytucyjne

-Odbiorcy

-Dostawcy

30.Jak te czynniki wpływają na atrakcyjność domeny:

-Im trudniej innym wejść na rynek-tym domena atrakcyjniejsza

-Im więcej produktów substytucyjnych na rynku-tym domena mniej atrakcyjna

-Im więcej odbiorców produktów- tym domena atrakcyjniejsza

-Im więcej dostawców produktów -tym domena mniej atrakcyjna

31.Wymień obszary mocnych i słabych stron organizacji:

-Marketing – system informacji zwrotnej, organizacja promocji

-Finanse i rachunkowość – zdolność kredytowa

-Personel – cechy personelu kierowniczego

-Technologia i produkcja – dostępność zaopatrzenia, jakość kooperantów

-Organizacja i zarządzanie – struktura firmy, procedury zarządcze

32.Wymień i scharakteryzuj elementy macierzy Ansoffa:

-Strategie penetracji rynku: – wzrost udziału w rynku; – wzrost zakresu użytkowania

-Strategie rozwoju rynku: – rozszerzenie rynków dla istniejących produktów

-Strategie rozwoju produktu: – udoskonalanie funkcji produktu; – rozszerzenie linii produktu; – nowe produkty (innowacje) na tym samym rynku;

-Strategie dywersyfikacji: – integracja pionowa; – dywersyfikacja koncentryczna; – dywersyfikacja równoległa

33.Wymień pytania będące podstawą określania opcji strategicznych na szczeblu domeny:

-gdzie będziemy działać?

-w jakim kierunku?

-wg jakich reguł?

 

34.Wymień kryteria wyboru strategicznego:

-Osiągalność opcji

-Kryteria ekonomiczne

-Kryteria etyczne

35.Na czym polega opracowanie programów strategicznych:

-Dobór odpowiedniego personelu

-Dobór odpowiedniej struktury organizacyjnej- należy dostosowywać strukturę do strategii

-Dostosowanie do siebie strategii i kultury- kulturę trudno zmienić więc dostosowujemy strategię

36.Jak dzielą się plany operacyjne:

-Plany jednorazowe -programy, projekty, preliminarze budżetowe

-Plany trwale obowiązujące

37.Wymień elementy planów trwale obowiązujących:

-Zasady postępowania – wytyczne podejmowania decyzji

-Reguły określające działania, jakie powinny być realizowane w danych sytuacjach

-Szczegółowe procedury będące metodami realizacji powtarzalnych działań na stanowiskach

38.Scharakteryzuj strukturę mechanistyczną i organiczną:

-Struktura organiczna charakteryzuje się tym, że wszyscy uczestnicy organizacji są bezpośrednio podporządkowani kierownikowi naczelnemu, a na ich zbiorze tworzone są zespoły zadaniowe zajmujące się realizacją określonych przedsięwzięć

-Struktura mechanistyczna charakteryzuje się tym że cele narzucone są z zewnątrz, podział pracy jest stabilny i ściśle określony. Jest wysoka precyzja, optymalizacja i  sprawność ale brak zdolności dopasowania się do zmiennych warunków

39.Jaka struktura sprawdza się w warunkach stabilnego otoczenia, a jaka w warunkach dynamicznego:

Zdaniem Burnsa i Stalkera -w warunkach stabilnego otoczenia sprawdzają się struktury mechanistyczne

                                          -w warunkach otoczenia dynamicznego - struktury organiczne

40.Jakie struktury sprawdzają się w warunkach produkcji jednostkowej i małoseryjnej, wielkoseryjnej i masowej oraz w warunkach ciągłego procesu produkcyjnego:

a)jednostkowej i małoseryjnej: organiczna

b)wielkoseryjnej i masowej: mechanistyczna

c)warunkach ciągłego procesu produkcyjnego: organiczna

41.Jaka jest zależność między wielkością organizacji a strukturą:

Wraz ze wzrostem organizacji rośnie jej stopień specjalizacji, standaryzacji, formalizacji i decentralizacji. Cechy struktury zmieniają się wraz ze wzrostem jej wielkości w sposób degresywny. 

42.Wymień fazy dokonywania zmiany organizacyjnej(planowanej):

Faza 1 – Przygotowanie zmian

Faza 2 – Realizacja zmian

43.Wymień metody pozyskiwania ludzi do akceptacji zmian:

-Perswazja - uzasadnienie

-Konsultacja -uwzględnienie stanowiska zainteresowanych

-Negocjacje  -metoda uznana za najskuteczniejszą – uzgodnienie wspólnego stanowiska

44.Wymień metody wprowadzania projektu zmiany do praktyki:

-odcinkowa

-uderzeniowa

45.Wymień potrzeby wg Maslova i scharakteryzuj:

-Fizjologiczne -  żywność

-Bezpieczeństwa – emerytura

-Przynależności – przyjaciele

-Szacunku – prestiż, stanowisko służbowe

-Samorealizacji – zaspokojenie ambicji

46. Wymień potrzeby wg Alderfera:

-Egzystencji -  odpowiadająca potrzebom fizjologicznym i bezpieczeństwa wg Maslowa

-Kontaktów społecznych – odpowiadająca potrzebom przynależności i szacunku wg Maslowa

-Wzrostu – odpowiadające potrzebom samorealizacji wg Maslowa

47.Od czego zależy zadowolenie z pracy wg Herzberga:

Według Herzberga oddziaływanie wyłącznie czynników higieny nie powoduje zadowolenia z pracy.

Zadowolenie z pracy jest skutkiem oddziaływania zarówno czynników higieny jak i motywacyjnych

48.Scharakteryzuj czynniki higieny i motywacyjne:

-Czynniki higieny (potrzeby niższego rzędu) – Płaca, Warunki pracy, Polityka personalna kierownictwa

-Czynniki motywacyjne (potrzeby wyższego rzędu) – Awanse, Osiągnięcia w pracy, Twórcza praca

 

 

 

49.Narysuj schemat teorii oczekiwań:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

50.Wymień założenia na których opiera się teoria oczekiwań:

Teoria oczekiwań opiera się na racjonalności człowieka i na założeniach:

-Oczekiwanej proporcji osiągnięć do wysiłku, czyli indywidualnie postrzeganego prawdopodobieństwa, że określony wysiłek prowadzi do określonych osiągnięć

-Oczekiwanej proporcji wyniku do osiągnięć, czyli indywidualnie postrzeganego prawdopodobieństwa, że osiągnięcia owocują określonymi wynikami

-Wartościowości sumarycznej -  rozumianej jako atrakcyjność wyniku dla jednostki, przy czym członek organizacji bierze pod uwagę sumaryczną wartościowość – osiągnięciom może towarzyszyć kilka wyników

51.Wymień rodzaje wzmocnień:

-Nagrody

-Kary

-Unikanie

-Eliminacja – niedostrzeganie niewłaściwych zachowań podwładnego

52.Wymień i scharakteryzuj harmonogramy posługiwania się wzmocnieniami:

-Harmonogram o stałej częstotliwości -zapewniający wzmocnienie w stałych odstępach czasu, niezależnie od zachowań podwładnego, np. płaca zasadnicza

-Harmonogram o zmiennej częstotliwości -zapewniający wzmocnienie w różnych odstępach czasu,                   niezależnie od zachowań, np. kontrola

-Harmonogram o stałym stosunku -zapewniający wzmocnienie o stałej liczbie określonych zachowań, np. premia kwartalna

-Harmonogram o zmiennym stosunku -zapewniający wzmocnienie o zmiennej liczbie określonych zachowań, np. premie nieregularne

53.Wymień wymiary stylu zarządzania w ujęciu Blake’a i Mounton’a:

-orientacja na ludzi

-orientacja na zadania

54.Czym jest styl zarządzania:

Styl zarządzania – to sposób oddziaływania przełożonego na podwładnych

55.Wymień rodzaje stylów zarządzania:

-Autokratyczny

-Autokratyczny życzliwy

-Konsultacyjny

-Partycypacyjny

56.Wymień cechy sprawnych menedżerów:

-Uderzająca powściągliwość

-Unikanie rozgłosu i oznak statusu

-Działa ze spokojną determinacją

-Motywuje przez ambitne cele, a nie przez charyzmę

-Jego ambicje dotyczą firmy, a nie samego siebie

-Poszukuje następcy, który będzie lepszy od niego

-Przejmuje odpowiedzialność za słabe rezultaty i nigdy nie zrzuca winy na innych ludzi, czynniki zewnętrzne lub pechowy zbieg okoliczności

57.Wymień etapy kontroli:

-ustalenie norm i metod pomiaru efektywności

-pomiar efektywności

-sprawdzenie, czy efektywność rzeczywista jest zgodna z normami

-podjęcie działań korygujących lub ich zaniechanie

 

58.Wymień typy kontroli ze względu na jej usytuowanie w czasie:

-Kontrola wstępna-przed rozpoczęciem działania – sprawdzenie osiągalności celu

-Kontrola bieżąca-w trakcie realizacji wyznaczonego celu

-Kontrola końcowa-porównanie celu z osiągniętym skutkiem

59.Wymień i scharakteryzuj podstawowe formy kontroli:

-Kontrola biurokratyczna-opiera się na teorii X lub na mechanistycznych rozwiązaniach strukturalnych

-Kontrola angażująca pracowników-opiera się na teorii Y lub na rozwiązaniach organicznych

60.Wymień czynniki kształtujące formę kontroli:

-Styl zarządzania

-Kultura organizacyjna

-Dokładność i wiarygodność mierników osiągnięć

-Współuczestnictwo podwładnych w zarządzaniu

61.Kiedy sprawdza się kontrola biurokratyczna a kiedy angażująca pracowników:

-biurokratyczna przy stylu instruktażowym

-angażująca pracowników przy stylu zadaniowym, kultura partycypacyjna i chęć podwładnych daleko idąca

62.Co to są strategiczne punkty kontroli:

Krytyczne punkty w systemie, w których należy przeprowadzać na bieżąco kontrolę lub zbierać informacje.

63.Czym charakteryzuje się kontrola finansowa w obszarze operacyjnym i zasobów ludzkich:

 

64.Co jest istotą kontrolingu:

Controling-zbiór systematycznych działań, zwłaszcza w zakresie planowania, doboru pracowników i organizowania pracy, zapewniających skuteczność realizacji wyznaczonych celów

65.Czym jest decyzja:

Decyzja- to świadomy wybór jednego z  rozpoznanych i dostępnych wariantów działania

66.Wymień modele decyzyjne:

-Model racjonalnego podejmowania decyzji

-Model ograniczonej racjonalności

-Model kosza na śmieci

67.Wymień pułapki decyzyjne:

-dysonans poznawczy

-iluzje decyzyjne

-syndrom grupowego myślenia

68.Na czym polega dysonans poznawczy:

...

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • lkw.htw.pl