[ Pobierz całość w formacie PDF ]
1.Wymień elementy organizacji:
-Ludzie
-Cele
-Struktura organizacyjna
-Technologia
2.Wymień i scharakteryzuj typy osobowości organizacyjnych:
-Autokrata - charakterystycznym rysem jego osobowości jest dominacja wobec podwładnych, a służalczość wobec przełożonych
-Gracz -osoba o nieprzeciętnej inteligencji, zmiany traktuje jak wyzwanie, a nie jak zagrożenie
-Biurokrata -postrzega rzeczywistość organizacyjną przez perspektywę oficjalnych dokumentów
-Profesjonalista -osoba dążąca do doskonałości w tym, co robi
-Przedsiębiorca -osoba dążąca do działania na własny rachunek
-Twórca- osoba, którą bardziej interesuje to, czego nie ma niż to, co jest
3.Wymień i scharakteryzuj typy grup organizacyjnych:
-Strategiczna-jej członkami są osoby z najwyższych szczebli hierarchii organizacyjnej, dążące do zmiany istniejącego stanu rzeczy
-Konserwatywna-jej członkami są osoby z najwyższych szczebli hierarchii organizacyjnej, dążące do utrzymania istniejącego stanu rzeczy
-Wybuchowa-jej członkami są osoby z niższych szczebli hierarchii organizacyjnej, zatrudnione w realizacji podstawowej funkcji organizacji i mające istotny wpływ na to, co się w niej dzieje
-Apatyczna-jej członkami są osoby z niższych szczebli hierarchii organizacyjnej, zatrudnione w realizacji pomocniczych funkcji organizacji i mające niewielki wpływ na to, co się w niej dzieje
4. Wymień poziomy kultury organizacyjnej i scharakteryzuj je:
-Założenia
-Normy i wartości
-Artefakty
5.Jaką funkcję pełni w organizacji kultura organizacyjna:
Kultura organizacyjna -spaja organizację i ogranicza dowolność i nieprzewidywalność zachowań uczestników organizacji
6.Wymień i scharakteryzuj cechy struktury organizacyjnej:
-Hierarchia-opisuje kształt struktury, w szczególności to, czy jest płaska, czy wysmukła, określa rozpiętość i zasięg kierowania
-Centralizacja-opisuje sposób rozmieszczenia składników struktury
-Formalizacja-opisuje dokumentację organizacyjną
-Specjalizacja-opisuje podział pracy
-Standaryzacja-opisuje ujednolicone sposoby działania i procedury organizacyjne
7.Wymień kryteria podziału pracy:
Wynikają one ze struktury:
-w funkcjonalnej na drugim od góry obowiązuje podział pracy wg funkcji
-w dywizjonalnej na drugim od góry obowiązuje podział przedmiotowy ( wg funkcji, wyrobu, regionu, ludzie)
8.Wymień 1 wadę i 1 zaletę wysokiego i niskiego stopnia centralizacji, specjalizacji, formalizacji:
a)centralizacja:
*zaleta wysoka: decyzje podejmowane są racjonalnie z punktu widzenia interesów całej organizacji
*wada wysoka: decyzje podejmowane są wolniej i nie zawsze są trafne
*zaleta niska: Obniżone są koszty podejmowania decyzji
*wada niska: Trudniej jest skoordynować i kontrolować podsystemy
b)formalizacja:
*zaleta wysoka: wysoka przewidywalność uczestników organizacji
*wada wysoka: mała innowacyjność
*zaleta niska: większe zadowolenie z pracy
*wada niska: trudniejsza kontrola i koordynacja
c)specjalizacja:
*zaleta wysoka: szybkie osiąganie perfekcji, wprawy w działaniu
*wada wysoka: monotonia pracy
*zaleta niska: praca jest ciekawsza, nie nużąca
*wada niska: wysokie koszty pracy
9.Czym jest misja organizacji:
Misja organizacji-sformułowanie nadrzędnego celu organizacji wyrażającego sens jej istnienia
10.Scharakteryzuj cele strategiczne i operacyjne:
-Cele strategiczne-określane na najwyższych szczeblach hierarchii przez menedżerów tych szczebli
-Cele operacyjne-określane na niższych szczeblach hierarchii przez menedżerów tych szczebli
11.Jakie funkcje pełnią w organizacji cele:
-Ukierunkowują działania uczestników organizacji
-Są punktem wyjścia do określania sposobu działania – umyślnego doboru zasobów i środków działania
-Są podstawą kontroli działalności organizacji
-Motywują do działania
12.Wymień etapy cyklu działania zorganizowanego wg Le Chateliera:
-Sformułowanie celu
-Zbadanie warunków i środków działania
-Przygotowanie warunków i środków działania
-Opracowanie planów i zbudowanie struktury organizacyjnej
-Realizacja celu
-Kontrola
13.Wymień typy technologii wyróżnione przez J. Woodwarda:
-Jednostkowa i małoseryjna – produkcja prototypów, dużych urządzeń
-Wielkoseryjna i masowa – produkcja taśmowa, masowa
-Ciągły proces produkcyjny – produkcja chemikaliów, substancji płynnych, gazowych
14.Jak dzieli się otoczenie organizacji:
-Otoczenie dalsze(ogólne) – zbiór sił pośrednio oddziałujących na organizację
-Otoczenie bliższe(konkretne) – zbiór sił bezpośrednio oddziałujących na organizacje
15.Scharakteryzuj części otoczenia:
16.Czym jest efekt organizacyjny:
Efekt organizacyjny (synergiczny) jest warunkiem koniecznym funkcjonowania i rozwoju organizacji
Kiedy ten efekt się nie pojawia, organizacja powinna przestać istnieć, bo generuje tylko koszty
17.Jakie są przyczyny efektu organizacyjnego:
-Ciągłością pracy
-Wprawą w działaniu
-Posługiwaniem się wydajnymi, wyspecjalizowanymi narzędziami
-Koncentracją sił i środków w czasie i przestrzeni
-Wzajemnym motywowaniem się uczestników organizacji
18.Czym jest funkcja genotypowa organizacji:
Funkcja genotypowa oznacza rolę, jaką organizacja pełni wobec społeczeństwa
19.Wymień typy organizacji ze względu na funkcję genotypową:
-Organizacje gospodarcze
-Organizacje administracyjne szczebla centralnego i lokalnego
-Organizacje policyjne i militarne
-Organizacje polityczne
-Organizacje zaspakajające niematerialne potrzeby społeczeństwa
-Organizacje religijne
20. Czym jest zarządzanie:
Zarządzanie -to proces planowania, organizowania, przewodzenia, kontroli oraz wykorzystywania zasobów, mający służyć osiąganiu celów organizacji
21.Czym charakteryzują się umiejętności koncepcyjne, techniczne, społeczne:
-Techniczne-zdolność posługiwania się wiedzą w określonym obszarze działalności
-Społeczne-zdolność sprawnego kontaktowania się z przełożonymi i podwładnymi oraz osobami
usytuowanymi na tym samym szczeblu hierarchii
-Koncepcyjne (zarządcze)- zdolność łączenia działań uczestników organizacji w jedną całość
22.Jak kształtują się zależności między umiejętnościami koncepcyjnymi, technicznymi, społecznymi w zależności od zajmowanego przez menedżera miejsca w strukturze organizacyjnej:
Im wyżej większe znaczenie, im niżej usytuowane stanowisko to mniejsze znaczenie
23.Wymień role menedżerskie wymienione przez Micyberga:
-Interpersonalna : *Reprezentant-udział w uroczystościach
*Przywódca- zachęcanie do większej wydajności
*Łącznik-koordynacja działań grupy
-Informacyjna: *Obserwator-śledzenie sprawozdań
*Propagator- prezentowanie nowych inicjatyw
*Rzecznik-przemówienia, plany
-Decyzyjna : *Przedsiębiorca-organizowanie nowych pomysłów
*Przeciwdziałający zakłóceniom- rozwiązywanie konfliktów
*Dysponent zasobów-przeglądy wniosków budżetowych
*Negocjator-negocjacje porozumień
24.Na czym polega zarządzanie:
25.Wymień i scharakteryzuj poszczególne funkcje zarządzania:
-Planowanie-wytyczanie celów i sposobów ich osiągania
-Organizowanie-kształtowanie struktury organizacyjnej i dokonywanie zmian w strukturze
-Przewodzenie-oddziaływanie przełożonego na podwładnych tak, aby robili oni to, co robią nie dlatego, że muszą, ale dlatego, że chcą
-Kontrola-systematyczne działanie na rzecz realizowania następujących etapów:
*Ustalanie norm efektywności,
*Pomiary efektywności,
*Porównanie efektywności z ustalonymi normami
*Korygowania działań, norm, założeń
26.Jakie są powody planowania:
-ustalanie standardów ułatwiających kontrolę
-wytyczanie kierunków działalności
-minimalizowanie marnotrawstwa i dublowania czynności
-ograniczanie wpływów zmian zachodzących w otoczeniu
27.Czym różni się planowanie strategicznego od operacyjnego:
-Ramy czasowe
-Zakres oddziaływania na przedsiębiorstwo
-Stopień szczegółowości
28.Wymień etapy planowania strategicznego:
-Analiza otoczenia dalszego i bliższego
-Analiza organizacji
-Określenie opcji strategicznych
-Wybór najlepszych opcji strategicznych
-Opracowanie programów strategicznych
29.Wymień czynniki kształtujące atrakcyjność domeny:
-Polityka gospodarcza
-Rywalizacja między oferentami
-Potencjalni oferenci
-Produkty substytucyjne
-Odbiorcy
-Dostawcy
30.Jak te czynniki wpływają na atrakcyjność domeny:
-Im trudniej innym wejść na rynek-tym domena atrakcyjniejsza
-Im więcej produktów substytucyjnych na rynku-tym domena mniej atrakcyjna
-Im więcej odbiorców produktów- tym domena atrakcyjniejsza
-Im więcej dostawców produktów -tym domena mniej atrakcyjna
31.Wymień obszary mocnych i słabych stron organizacji:
-Marketing – system informacji zwrotnej, organizacja promocji
-Finanse i rachunkowość – zdolność kredytowa
-Personel – cechy personelu kierowniczego
-Technologia i produkcja – dostępność zaopatrzenia, jakość kooperantów
-Organizacja i zarządzanie – struktura firmy, procedury zarządcze
32.Wymień i scharakteryzuj elementy macierzy Ansoffa:
-Strategie penetracji rynku: – wzrost udziału w rynku; – wzrost zakresu użytkowania
-Strategie rozwoju rynku: – rozszerzenie rynków dla istniejących produktów
-Strategie rozwoju produktu: – udoskonalanie funkcji produktu; – rozszerzenie linii produktu; – nowe produkty (innowacje) na tym samym rynku;
-Strategie dywersyfikacji: – integracja pionowa; – dywersyfikacja koncentryczna; – dywersyfikacja równoległa
33.Wymień pytania będące podstawą określania opcji strategicznych na szczeblu domeny:
-gdzie będziemy działać?
-w jakim kierunku?
-wg jakich reguł?
34.Wymień kryteria wyboru strategicznego:
-Osiągalność opcji
-Kryteria ekonomiczne
-Kryteria etyczne
35.Na czym polega opracowanie programów strategicznych:
-Dobór odpowiedniego personelu
-Dobór odpowiedniej struktury organizacyjnej- należy dostosowywać strukturę do strategii
-Dostosowanie do siebie strategii i kultury- kulturę trudno zmienić więc dostosowujemy strategię
36.Jak dzielą się plany operacyjne:
-Plany jednorazowe -programy, projekty, preliminarze budżetowe
-Plany trwale obowiązujące
37.Wymień elementy planów trwale obowiązujących:
-Zasady postępowania – wytyczne podejmowania decyzji
-Reguły określające działania, jakie powinny być realizowane w danych sytuacjach
-Szczegółowe procedury będące metodami realizacji powtarzalnych działań na stanowiskach
38.Scharakteryzuj strukturę mechanistyczną i organiczną:
-Struktura organiczna charakteryzuje się tym, że wszyscy uczestnicy organizacji są bezpośrednio podporządkowani kierownikowi naczelnemu, a na ich zbiorze tworzone są zespoły zadaniowe zajmujące się realizacją określonych przedsięwzięć
-Struktura mechanistyczna charakteryzuje się tym że cele narzucone są z zewnątrz, podział pracy jest stabilny i ściśle określony. Jest wysoka precyzja, optymalizacja i sprawność ale brak zdolności dopasowania się do zmiennych warunków
39.Jaka struktura sprawdza się w warunkach stabilnego otoczenia, a jaka w warunkach dynamicznego:
Zdaniem Burnsa i Stalkera -w warunkach stabilnego otoczenia sprawdzają się struktury mechanistyczne
-w warunkach otoczenia dynamicznego - struktury organiczne
40.Jakie struktury sprawdzają się w warunkach produkcji jednostkowej i małoseryjnej, wielkoseryjnej i masowej oraz w warunkach ciągłego procesu produkcyjnego:
a)jednostkowej i małoseryjnej: organiczna
b)wielkoseryjnej i masowej: mechanistyczna
c)warunkach ciągłego procesu produkcyjnego: organiczna
41.Jaka jest zależność między wielkością organizacji a strukturą:
Wraz ze wzrostem organizacji rośnie jej stopień specjalizacji, standaryzacji, formalizacji i decentralizacji. Cechy struktury zmieniają się wraz ze wzrostem jej wielkości w sposób degresywny.
42.Wymień fazy dokonywania zmiany organizacyjnej(planowanej):
Faza 1 – Przygotowanie zmian
Faza 2 – Realizacja zmian
43.Wymień metody pozyskiwania ludzi do akceptacji zmian:
-Perswazja - uzasadnienie
-Konsultacja -uwzględnienie stanowiska zainteresowanych
-Negocjacje -metoda uznana za najskuteczniejszą – uzgodnienie wspólnego stanowiska
44.Wymień metody wprowadzania projektu zmiany do praktyki:
-odcinkowa
-uderzeniowa
45.Wymień potrzeby wg Maslova i scharakteryzuj:
-Fizjologiczne - żywność
-Bezpieczeństwa – emerytura
-Przynależności – przyjaciele
-Szacunku – prestiż, stanowisko służbowe
-Samorealizacji – zaspokojenie ambicji
46. Wymień potrzeby wg Alderfera:
-Egzystencji - odpowiadająca potrzebom fizjologicznym i bezpieczeństwa wg Maslowa
-Kontaktów społecznych – odpowiadająca potrzebom przynależności i szacunku wg Maslowa
-Wzrostu – odpowiadające potrzebom samorealizacji wg Maslowa
47.Od czego zależy zadowolenie z pracy wg Herzberga:
Według Herzberga oddziaływanie wyłącznie czynników higieny nie powoduje zadowolenia z pracy.
Zadowolenie z pracy jest skutkiem oddziaływania zarówno czynników higieny jak i motywacyjnych
48.Scharakteryzuj czynniki higieny i motywacyjne:
-Czynniki higieny (potrzeby niższego rzędu) – Płaca, Warunki pracy, Polityka personalna kierownictwa
-Czynniki motywacyjne (potrzeby wyższego rzędu) – Awanse, Osiągnięcia w pracy, Twórcza praca
49.Narysuj schemat teorii oczekiwań:
50.Wymień założenia na których opiera się teoria oczekiwań:
Teoria oczekiwań opiera się na racjonalności człowieka i na założeniach:
-Oczekiwanej proporcji osiągnięć do wysiłku, czyli indywidualnie postrzeganego prawdopodobieństwa, że określony wysiłek prowadzi do określonych osiągnięć
-Oczekiwanej proporcji wyniku do osiągnięć, czyli indywidualnie postrzeganego prawdopodobieństwa, że osiągnięcia owocują określonymi wynikami
-Wartościowości sumarycznej - rozumianej jako atrakcyjność wyniku dla jednostki, przy czym członek organizacji bierze pod uwagę sumaryczną wartościowość – osiągnięciom może towarzyszyć kilka wyników
51.Wymień rodzaje wzmocnień:
-Nagrody
-Kary
-Unikanie
-Eliminacja – niedostrzeganie niewłaściwych zachowań podwładnego
52.Wymień i scharakteryzuj harmonogramy posługiwania się wzmocnieniami:
-Harmonogram o stałej częstotliwości -zapewniający wzmocnienie w stałych odstępach czasu, niezależnie od zachowań podwładnego, np. płaca zasadnicza
-Harmonogram o zmiennej częstotliwości -zapewniający wzmocnienie w różnych odstępach czasu, niezależnie od zachowań, np. kontrola
-Harmonogram o stałym stosunku -zapewniający wzmocnienie o stałej liczbie określonych zachowań, np. premia kwartalna
-Harmonogram o zmiennym stosunku -zapewniający wzmocnienie o zmiennej liczbie określonych zachowań, np. premie nieregularne
53.Wymień wymiary stylu zarządzania w ujęciu Blake’a i Mounton’a:
-orientacja na ludzi
-orientacja na zadania
54.Czym jest styl zarządzania:
Styl zarządzania – to sposób oddziaływania przełożonego na podwładnych
55.Wymień rodzaje stylów zarządzania:
-Autokratyczny
-Autokratyczny życzliwy
-Konsultacyjny
-Partycypacyjny
56.Wymień cechy sprawnych menedżerów:
-Uderzająca powściągliwość
-Unikanie rozgłosu i oznak statusu
-Działa ze spokojną determinacją
-Motywuje przez ambitne cele, a nie przez charyzmę
-Jego ambicje dotyczą firmy, a nie samego siebie
-Poszukuje następcy, który będzie lepszy od niego
-Przejmuje odpowiedzialność za słabe rezultaty i nigdy nie zrzuca winy na innych ludzi, czynniki zewnętrzne lub pechowy zbieg okoliczności
57.Wymień etapy kontroli:
-ustalenie norm i metod pomiaru efektywności
-pomiar efektywności
-sprawdzenie, czy efektywność rzeczywista jest zgodna z normami
-podjęcie działań korygujących lub ich zaniechanie
58.Wymień typy kontroli ze względu na jej usytuowanie w czasie:
-Kontrola wstępna-przed rozpoczęciem działania – sprawdzenie osiągalności celu
-Kontrola bieżąca-w trakcie realizacji wyznaczonego celu
-Kontrola końcowa-porównanie celu z osiągniętym skutkiem
59.Wymień i scharakteryzuj podstawowe formy kontroli:
-Kontrola biurokratyczna-opiera się na teorii X lub na mechanistycznych rozwiązaniach strukturalnych
-Kontrola angażująca pracowników-opiera się na teorii Y lub na rozwiązaniach organicznych
60.Wymień czynniki kształtujące formę kontroli:
-Styl zarządzania
-Kultura organizacyjna
-Dokładność i wiarygodność mierników osiągnięć
-Współuczestnictwo podwładnych w zarządzaniu
61.Kiedy sprawdza się kontrola biurokratyczna a kiedy angażująca pracowników:
-biurokratyczna przy stylu instruktażowym
-angażująca pracowników przy stylu zadaniowym, kultura partycypacyjna i chęć podwładnych daleko idąca
62.Co to są strategiczne punkty kontroli:
Krytyczne punkty w systemie, w których należy przeprowadzać na bieżąco kontrolę lub zbierać informacje.
63.Czym charakteryzuje się kontrola finansowa w obszarze operacyjnym i zasobów ludzkich:
64.Co jest istotą kontrolingu:
Controling-zbiór systematycznych działań, zwłaszcza w zakresie planowania, doboru pracowników i organizowania pracy, zapewniających skuteczność realizacji wyznaczonych celów
65.Czym jest decyzja:
Decyzja- to świadomy wybór jednego z rozpoznanych i dostępnych wariantów działania
66.Wymień modele decyzyjne:
-Model racjonalnego podejmowania decyzji
-Model ograniczonej racjonalności
-Model kosza na śmieci
67.Wymień pułapki decyzyjne:
-dysonans poznawczy
-iluzje decyzyjne
-syndrom grupowego myślenia
68.Na czym polega dysonans poznawczy:
...
[ Pobierz całość w formacie PDF ]