[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Encyklopedia Białych Plam, Tom VIII, Radom 2002, str. 60-64
HOMEOPATIA (gr. homoion – podobny; pathos - cierpienie) - metoda lecznicza zaliczana do medycyny niekonwencjonalnej, naturalnej, alternatywnej; nazwa, powszechnie tłumaczona jako “podobne cierpienie” (właśc. współodczuwanie, sympatia), używana od 1807, pierwotnie odnosiła się do metody leczenia opracowanej 1790-1843 przez niem. lekarza Samuela Friedricha Christiana Hahnemanna (1755-1843). H. klasyczna (hahnemannowska) opiera się na zasadach: l° podobieństwa, 2° jednego środka leczniczego, 3° najmniejszej dawki, 4° spotęgowania (potencjalizacji) siły leczniczej; podstawowym prawem h. jest zasada podobieństwa, która stwierdza równoległość działania toksycznego i terapeutycznego środka leczniczego. Niektórzy uważają, że h. działa na zasadzie aktywizacji sił obronnych organizmu, podobnie jak wiele in. terapii naturalnych; twierdzą, że w odróżnieniu od trad. leków farmakologicznych, używanych w medycynie trad. (alopatycznej), mających oddziaływanie chemiczne, ilościowe i hamujące, leki homeopatyczne działają bodźcowo, specyficznie i jakościowo. Problematycznym jest rozpowszechniane twierdzenie, że leki homeopatyczne nie posiadają żadnych skutków ubocznych (np. negatywnych), co jest niezgodne z wieloma badaniami empirycznymi i z doświadczeniem wielu osób.
Krytycy h. uważają, że narusza ona prawa przyrody, a każdy skutek jej leczenia musi być z definicji efektem placebo, zaś teoria uzasadniająca mechanizm działania h. jest zbudowana na hipotezach; instytucje akademickie niechętnie wykonują jakiekolwiek badania nad h. (np. Niem. Towarzystwo Farmakologii i Toksykologii uznało 1993 takie badania za stratę czasu i pieniędzy), a dyskusje o h. w czasopismach koncentrują się przede wszystkim wokół celowości badań nauk. nad nią; praktykujący homeopaci są przekonani, że proponują bardzo skuteczne leczenie i wielu z nich uważa badania kliniczne za nieadekwatne, nieetyczne i niepotrzebne; istnieją wszakże badania pojedynczych badaczy i małych grup, które otwarcie sugerują, że h. może być bardziej skuteczna niż placebo.
1. Źródła i filozoficzne założenia homeopatii. Już Hipokrates (460-367) ustanowił 2 zasady leczenia: przeciwieństw i podobieństw; podstawą medycyny klas. jest zasada przeciwieństw; Paracelsus odrzucił ją i wprowadził zasadę podobieństw (kultywowaną w renesansie np. jako “więź magiczna”); próbował ustanowić związki pomiędzy światem zewn. (makrokosmosem) a poszczególnymi częściami organizmu ludzkiego (mikrokosmosem); chodzi tu szczególnie o swoiste ubóstwienie tego, co obecnie pod wpływem teorii holistycznych nazywa się “energią kosmiczną”, a co w historii myśli zach. występowało pod różnymi nazwami, np.: “alkahest” u Paracelsusa, “światło astralne” w kabale (mającej wpływ na J. Boehmego oraz na tradycję ezoteryczną Zachodu), “magnetyzm zwierzęcy” u F.A. Mesmera czy “siła żywotna” (vis vitalis, “energia witalna”) u S.F.Ch. Hahnemanna (—> bioenergoterapia); mogłoby to wskazywać na fakt, że źródła h. sięgają tradycji inicjacyjnej, opartej na pseudoreligii i pseudonauce (—> inicjacja; —> fetyszyzm); z tego punktu widzenia przekracza ona kompetencje leczącego (współcz. formacja medyczna jest zorientowana pragmatycznie), gdyż jest uwikłana w złożony światopogląd oraz kryptorel. kult; w ideologii h. występują idee gnostyckie, hermetyczne oraz orientalne, z dominującą ideą panteizmu, gdzie zwykle ubóstwia się idolatrycznie (przynajmniej potencjalnie) każdy rodzaj stworzenia (osobisty związek Hahnemanna z masońską tradycją inicjacyjną, wywodzącą się zresztą z tych samych źródeł, ma drugorzędne lub osobne znaczenie).
Stąd też nie bez racji można stwierdzić, że także w tym przypadku (jak w wielu in. przypadkach tzw. medycyny alternatywnej) praktyka (często jako konkretna inicjacja) wyrasta z określonego systemu światopoglądowo-kultycznego (a nie tylko filoz. czy teozoficznego), skutkiem czego, pomagając w jakimś paśmie, h. może ingerować w życie wewn. człowieka, swoiście je interpretując (zwykle w sposób redukcyjny), podobnie jak w teoriach holistycznych.
Z medycznego punktu widzenia początki h. klasycznej związane są z oryginalnym doświadczeniem przeprowadzonym przez Hahnemanna w celu poznania patofizjologicznego działania na żywy organizm ludzki kory drzewa chinowego (Cinchona officinalis), powszechnie stosowanej ówcześnie w leczeniu gorączki przerywanej (zimnicy); wyniki trwających 6 lat eksperymentów i obserwacji, sformułowane jako opis pozytywnego działania leku, opublikowane zostały 1796 w czasopiśmie lekarskim “Hufelands Journal” pt. Doświadczenie odnoszące się do nowej zasady określania mocy leczniczej leku; nast. Hahnemann wydawał drukiem kolejne, poprawiane i udoskonalane wersje pracy, którą początkowo zatytułował Wykładnia rozsądnego leczenia, później Wykładnia medycyny, a ostatnie wersje opatrzył tytułem Wykładnia sztuki leczenia (Organon der Heilkunsi); całości wykładu zasad h. Dopełniają: Czysta nauka o środkach leczniczych (Reine Arzneimittellehre, 1811-21), będąca podstawą farmakopei homeopatycznej, oraz Choroby przewlekle, ich szczególna natura i homeopatyczne leczenie (Chronische Krankheiten, ihre eigentuemliche Natur und homoeopatische Heilung, 1828), stanowiące uzupełnienie podstaw teoretycznych metody.
Podstawowym pojęciem dla opisania zasad h. klasycznej jest pojęcie “siły żywotnej” (vis vitalis, dynamis), ujawniającej się jako siła lecznicza Natury (vis medicatrix Naturae); Hahnemann pisze o niej, iż “w zdrowiu (...) ożywiająca materialny organizm ludzki rządzi nim jako doskonały zwierzchnik. Utrzymuje ona odczuwanie i działalność wszystkich części żywego organizmu w harmonii, która zmusza do podziwu. Zamieszkujący organizm duch obdarzony rozumem może wtedy swobodnie używać tego zdrowego, żywego narzędzia do osiągnięcia wzniosłego celu ludzkiego istnienia” (Wy-Madnia...); stwierdza też, że “bez siły żywotnej organizm umiera i wtedy pozostawiony wyłącznie siłom zewnętrznego świata materialnego ulega rozkładowi powracając do podstawowych związków chemicznych” (tamże); siła ta jest: “niematerialna, niewidzialna, podobna duchowej, dająca życie, ożywiająca materialny organizm, instynktownie czuwająca, regulująca czynności, utrzymująca odczuwanie i działanie wszystkich części organizmu w harmonii, samopodtrzymująca, samorządna, podlegająca zakłóceniom przez dynamiczne czynniki chorobowe (szkodliwe wpływy fizyczne i psychiczne), nawet działające z pewnej odległości, bezrozumna, niezdolna do samoleczenia, podlegająca kształtującej mocy wyobraźni, która może ją zakłócić, a zakłóconą zrównoważyć, poznawalna i doświadczana jest tylko przez swe czynności w żywym organizmie” (tamże).
Koncepcja ta, uwikłana w szereg apriorycznych założeń ontologicznych i antropol., rzutuje na homeopatyczną praktykę; tak scharakteryzowana siła żywotna jest bowiem domeną działania h. — lekarz, badając chorego, stara się dostrzec poruszenia siły żywotnej, wyrażone językiem objawów i oznak chorobowych, analizując osobniczy obraz chorobowy, ocenia jej napięcie i na tym opiera rokowanie, a rozpoznając podobieństwo wykreowanego przez nią zespołu objawów do obrazu toksykologicznego jakiejś ze znanych substancji, decyduje się na wskazanie indywidualnego środka leczniczego; siła żywotna jest stale w centrum tej metody leczenia i chociaż współcz. dość chętnie utożsamia się ją z całością mechanizmów regulacyjnych, czyli homeostazą, to jednak termin używany przez Hahnemanna ma szersze znaczenie; dochodzi tu wizja filoz., a nawet teol. (teozoficzna), której próba uzasadnienia empirycznie sama w sobie jest niewykonalna, zaś światopogląd często stojący za praktyką homeopatyczną ma charakter redukcyjny; praktyka terapeutyczna zakłada tu niemal “boską naturę” siły witalnej, czego nie sposób empirycznie potwierdzić; Hahnemannowi bowiem nie tylko chodziło o potwierdzenie hipotezy nauk., ale pewnej teorii światopoglądowej (całościowej wizji świata) traktującej vis vitalis na sposób panteistyczny czy quasi-boski. Istnieją więc trudności zarówno w potwierdzeniu ideologii h. jako teorii światopoglądowej (“metafizycznej”, “metabiologicznej”), jak i hipotezy nauk. (“fizycznej”, “biologicznej”), co na...
[ Pobierz całość w formacie PDF ]